Craig's Blog

Hier geef ik mijn mening. Don't like it? Don't read it!

Wat is matcha en is het écht zo gezond?

De matchatrend blijft groeien en verovert zelfs toegewijde koffieliefhebbers. Als je nieuwsgierig bent naar matcha, vind je hier meer over wat het is, plus de gezondheidsvoordelen.

Matcha is een bijzondere vorm van groene thee

matcha poederMatcha betekent letterlijk ‘thee in poedervorm’. Wanneer je traditionele groene thee bestelt, worden componenten van de bladeren in het hete water gegoten, waarna de bladeren worden weggegooid. Met matcha drink je de eigenlijke bladeren, die fijn zijn gepoederd en tot een oplossing zijn gemaakt, traditioneel door matchapoeder te mengen met heet water, dat dan wordt geklopt met een bamboeborstel tot het schuimt.

In tegenstelling tot traditionele groene thee, omvat matchabereiding het bedekken van de theeplanten met schaduwdoeken voordat ze worden geoogst. Dit veroorzaakt de groei van bladeren met een betere smaak en textuur. Handmatig worden de blaadjes geselecteerd, kort gestoomd om de gisting te stoppen, vervolgens gedroogd en gerijpt in een koude opslag, wat de smaak verdiept. De gedroogde bladeren worden vervolgens met stenen vermalen tot een fijn poeder.

1. Het zit boordevol antioxidanten en vitamines

De verukkelijke groene thee zit boordevol antioxidanten genaamd catechines, evenals een andere groep genaamd polyfenolen. Matchapoeder biedt een megadosis van deze krachtige antioxidanten, die die schade aan je cellen kunnen tegengaan en preventief tegen chronische ziekten kunnen werken. Matcha bevat ook een verscheidenheid aan vitamines, waaronder vitamine A, B, C, E en K.

2. Het kan de glans van je huid versterken

Probeer een week lang matcha in plaats van koffie als je huidproblemen hebt, vanwege het torenhoge vitaminegehalte. Vitamine C stimuleert de productie van collageen bij inname. En vitamine B kan helpen om een ​​gezonde huidcelvernieuwing te bevorderen.

matcha thee

3. Drink matchathee en je krijgt meer energie

Het groene poeder telt voor ongeveer drie maal zoveel cafeïne als andere theesoorten. Zwarte thee bevat 47 mg cafeïne per kopje en groene thee 28 mg, terwijl matcha 70 mg cafeïne bevat. Dat komt neer op min of meer een gelijk energievoordeel – of iets minder dan – een kopje koffie, dat ongeveer 96 mg cafeïne per kopje bevat (aangezien verschillende koffiesoorten verschillende niveaus van cafeïne hebben).

4. Je zult je niet zo zenuwachtig voelen als zou kunnen van een kopje koffie

Matchapoeder bevat L-theanine, een aminozuur waarvan is aangetoond dat het stress vermindert. Het drinken van een drankje met ongeveer 25 mg L-theanine-achtige groene thee kan buitengewoon effectief zijn bij het verminderen van stress en het verhogen van de neurotransmitter gamma-aminoboterzuur (GABA) in de hersenen. Ook zeggen mensen dat als ze matcha consumeren, ze alerter zijn en tevens geen ‘cafeïnecrash’ doorgaan, wat zou kunnen gelinkt worden aan het L-theanine.

gezond matchapoeder

5. Het drinken van groene thee kan cholesterol verlagen

De wetenschap heeft niet precies geconcludeerd waarom, maar regelmatig groene thee consumeren kan resulteren in een significante vermindering van slechte cholesterol (LDL). LDL is de soort cholesterol die leidt tot plaquevorming van vetzuren in de bloedsomloop, waarvan sommige medici beweren dat het je risico op een hartinfarct en apoplexie verhoogt.

Craig

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven